Aflu azi ca Serban Huidu a ramas fara carnet. Pentru asta a fost dat la ”Gazeta” (nu, nu a sporturilor). Mi se pare perfect normal sa-si accepte gresala facuta si sa plateasca pentru ea. Sa zicem ca-i inteleg si punctul de vedere vizavi de comportamentul militistilor. Ceea ce vreau sa pun in discutie (de fapt, nu prea e loc de discutie) e respectarea legilor.
Frate, am observat ca romanii n-au auzit de linie continua (Serbane, daca citesti, sa stii ca nu ma refer neaparat la tine, e doar o concluzie bazata pe propria experienta auto in Romania). Linia continua e un miraj, ea de fapt e intrerupta tot timpul, no matter what. Nu de putine ori, intre Arad si Deva (exact, p-acolo, prin patria TIR-urilor) a trebuit sa ma trag io in dreapta de tot, aproape in sant, pentru ca gloaba de sofer de tir care se bagase in depasire, mai mult ca sigur ca nu voia sa ajunga in cabina tirului care venea din fata, asa ca oricum m-ar fi impins el mai in dreapta nitel-asa. Mai are sens sa mentionez ca cel putin una din afirmatiile urmatoare era corecta:
- era linie continua
- se apropia o curba fara vizibilitate buna
- circulam “legal”?
O alta categorie de miraje pentru soferii de pe plaiurile mioritice sunt semnele de circulatie si semnificatia lor. In Romania, ele sunt cu rol estetic, nicidecum practic. Stii semnul ala, un triunghi cu marginile rosii si interiorul alb, indreptat cu varful in jos? Ei bine, un prost nu l-a stiut, sau nu l-a vazut, sau nu i-a pasat, si desi in stanga lui, de unde veneam eu, putea sa vada lejer pana la 800 m in linie dreapta, a decis ca masina lui nu merita sa stea la coada sa intre in intersectie. Am cedat eu...
De asemeni, tin sa le spun celor care comenteaza pe blogul lui Serban: indicatoarele de atentionare radar au rolul de a preveni. Radarul nu previne nimic, el doar sanctioneaza (e exact ca in exemplul cu camera video care-l da cineva intr-un comment pe blogul lui Serban: camera video e acolo sa sanctioneze. De prevenit se ocupa anuntul de pe geam: ”Acest magazin e dotat cu sistem de supraveghere video” sau whatever). De asemeni, nu mi se pare tocmai normal sa te opreasca. Ai depasit limita, ti s-a scos poza, se face hartia, in 48 de ore o primesti acas (cu Posta Romana, orele devin zile). Si asa nu mai sunt prinsi nici jmekeri, nici pilosi, s-a terminat si cu certurile si cu spaga.
P-aci pe unde conduc eu, lumea a auzit de reguli si e constienta ca fara ele un trafic cat de cat normal n-ar fi posibil. De’aia toata lumea le respecta. Nu doar odata am stat in spatele unor combine sau utilaje mari care mergeau cu 20-25 la ora. Si eu, ca si restul. Cand s-a putut depasi, s-a depasit intr-un mod organizat.
Tot vizavi de semnele de circulatie, am mai scris pe undeva, dar nu gasesc acum: eram cu un prieten in masina si era un semn mare de stop in fata noastra. Pe jos, scria mare stop. Strada unde trebuia sa intru, avea vizibilitate cel putin 200m in ambele directii. Am incetinit pana pe la 20 la ora, apoi m-am bagat. Ala s-a crizat ca de ce, ca “d’aia e semnu’ pus acolo, sa-l respecte toti, daca zice stop, te opresti, ce daca e strada goala?!”.
Am vazut ca de curand s-a introdus in programa pentru scoala de soferi si parte de conducere ecologica si mecanica, lucruri care pe vremea mea nu erau. Si p-aci sunt masini murdare de zici ca nu e adevarat – singurele zone transparente sunt portiunile fierbinti din parbriz si ocazional ceva din luneta – si nu-s parcate, ci pe sosele, in mijlocul traficului. Dar tuturor li se vede placuta cu numarul. Nu impecabil, nu e imaculata, dar se poate citi lejer.
In orice tara care se pretinde civilizata (desi as putea, prefer sa nu vorbesc aici de Bangladesh, Kiribati, Tuvalu, Bhutan sau Vanuatu), lumea respecta si culorile semaforului. Daca e verde, treci. Daca se face galben, opresti, ca nu stii ce meserias vine din partea ailalta. Pe taram mioritic, la 2 secunde dupa ce s-a facut rosu, inca mai e verde pentru majoritatea soferilor. De asemeni, este cunoscut faptul ca semafoarele sufera de sindromul “reactie intarziata”, conform caruia schimbul culorii are loc de fapt cu cateva secunde mai devreme decat este afisat. Soferii, cunoscand aceste aspecte, le combat in mod eficient plecand cu aproximativ 1,923157 secunde inaintea aparitiei culorii verzi a semaforului.
Care e rolul militiei in general? Pai uite ce-a patit un prieten d’al meu: mergea pe autostrada, venea dinspre Slovacia. Noapte. Singurel pe strada, cum se intampla de obicei noaptea. 100-120 la ora, deci legal. La un moment dat, nino-nino in spatele lui. Asta se trage mai pe dreapta, reduce nitel din viteza, sa treaca oamenii. Aia trec in fata lui, ii fac semn sa opreasca, opreste asta, vine militianu la el la masina, si incepe sa vorbeasca in ceha. Asta stie ceha cum o stiu si eu, adica la nivel academic. Nu. Deci intelege-te cu militianu, ca abia o rupea ala intr-o franco-greco-engleza. Il cheama asta jos, militianu, si-i arata ca nu-i mergea un bec pe spate. Ii cere trusa de schimb, asta i-o arata, si militianu’ ii face semn sa schimbe becul. Atunci, acolo. Evident, ii luase actele si ramasesera la el. Se duce omu’, incepe sa demonteze, militianu il opreste si-i zice – mai mult prin semne – ca trebuie sa puna triunghiu’ in spate si sa-si ia vesta pe el. Asta se conformeaza, schimba becu’, strange alea, militianu ii da inapoi actele, o seara buna, la revedere. A ramas romanasu’ nostru prost: “Cum frate, daca eram in tara imi lua cel putin 100 lei…”
Stiu ca pare greu de crezut, dar in multe parti ale lumii (de obicei, tarile cu trecut ne-comunist, dar si unele tari care au iesit de sub tutela ruseasca) militia nu numai ca nu ia spaga, dar nici nu se gandeste sa ia spaga; mai mult, exista legi foarte dure care se aplica (si lui, si tie) in cazul in care se constata incercarea de mituire a unui functionar al statului.
Concluzia? Legea e facuta sa fie respectata. Dar ce te faci atunci cand chiar cel care e responsabil cu respectarea legii, n-o respecta?!
mesaj subliminal: Bah, misto! Iti dau un vot!
2 comentarii:
Mai ai reusit sa ma enervezi cu articolul inconstientului ala. E de-a dreptu penibil in argumntatie si in incercarea de a gasi nod in papura. Tot ce s-a intamplat a plecat de la faptul ca a depasit pe linie continua.
Pe linie continua NU SE DEPASESTE! Indiferent de motivatie sau ce ti se pare tie ca nu ar fi periculos. Daca ai ceva de spus, mergi la aia la drumuri si ii intrebio de ce au pus linie continua acolo.
Cu sotia insarcinata si un copil in masina i-au luat permisul pt 1 luna? cam putin!
sunt perfect de acord cu asta. repet, regulile sunt reguli ca sa fie respectate. dar hai sa fim seriosi, nici cu militia romana nu mi-e rusine...
Trimiteți un comentariu